Djupet på slitbanans spår på ett nytt däck är mellan 8 och 9 mm. Slitagevarnaren sitter på ett mönsterdjup av 1,6 mm, vilket även är den lagstadgade minimidjupet. Vid mindre mönsterdjup måste däcken bytas. När det gäller vinterdäck kan det finnas en extra slitagevarnare på 4 mm djup, eftersom det i vissa länder, som t.ex. Österrike är förbjudet att köra med mindre mönsterdjup.
Tips: så här tar du reda på om dina däck är slitna med hjälp av en femkrona.
Myntets metallkant är 4 mm. Stick i myntet i centrumspåret och om du ser metalldelen är det nog dags att byta däck! I annat fall har du marginal.
Hur får man däcken att hålla längre?
Däckens lufttryck har en direkt påverkan på slitagets jämnhet och däckens livslängd.
Om du kör med för högt lufttryck, riskerar du att slitbanans centrum slits i förtid. Om du däremot kör med för lågt lufttryck, slits slitbanans kanter ut i förtid.
Genom att köra med det lufttryck som tillverkaren rekommenderar ökar du däckens livslängd. Se vår vägledning för lufttryck i däcken för ytterligare information (HÄR).