Slitageindex för ett däck är ett av de tre kriterier som tagits fram av UTQG. De andra två kriterierna är: däckets greppindex och däckets temperaturindex under körning.
De här tre kriterierna finns på däcksidan och deras syfte är att ge information om däckens prestanda.
Vad är UTQG?
UTQG är en klassificering som tagits fram av transportstyrelsen i USA. Märkningen är obligatorisk för alla däck som säljs i USA. Eftersom däcktillverkarna har sin tillverkning i hela världen, saknar majoriteten av däck som rullar i Europa denna märkning. Den är inte obligatorisk i Europa.
Definition av ett däcks slitageindex (treadwear)
Treadwear mäter slitaget på slitbanan. Om det är svårt att svara exakt på frågan "hur långt kan jag köra med mina däck?" kan man i stället testa däcken enligt ett gemensamt och standardiserat tillvägagångssätt och sedan jämföra dem mot detta index.
Resultatet av detta test anges med tre siffror. Ju högre slitageindex, desto längre håller däcket över tid och antal mil. Tvärtom gäller att ju lägre slitageindex, desto snabbare slits däcket.
Ett däck som har ett slitageindex på 600 kommer teoretiskt att hålla tre gånger längre än ett däck med slitageindex 200.
Storleksordning för jämförelse av däckens treadwear
Treadwear börjar under hundra och går upp till över 700.
Det är viktigt att notera två viktiga kriterier:
- Testet består av att köra cirka 11 500 km på en vägsträcka standardiserad i USA och sedan extrapolera däckets livslängd utifrån de resultat som erhållits.
- Det är tillverkaren ensam som utför testerna och övervakas inte av något fristående organ.
Av dessa orsaker kan det snabbt bli felaktigt att jämföra olika däckmärkens treadwear, ja rent av skapa mera förvirring.
Vissa tvekar inte ens att säga att resultatet för ett däcks treadwear är en vetenskaplig blandning som fastställts av specialiserade ingenjörer och marknadsföringsteam som letar efter säljargument.
Däckets greppindex
Greppindex, som infördes flera år innan EU-märkningen, ska vid en konstant hastighet under regn, med bromssekvenser, testa beteendet hos däcket monterat på en traileraxel. Olika typer av beläggningar (asfalt och betong) ingår i testet.
Ju närmare resultatet ligger AA (högsta betyg) desto bättre är greppet.
Här följer en tabell där du kan se grepprestandan för dina däck.
Greppindex | G-kraftkoeff på asfalt | G-kraftkoeff på betong |
---|---|---|
AA | >0.54 | 0.38 |
A | 0,47<Koef<0,54 | 0.35 |
B | 0,38<Koef<0,47 | 0.26 |
C | <0.38 | 0.26 |
Däckets temperaturindex
När ett däck rullar uppstår friktion mot marken. Däckets temperatur ökar då oundvikligen utifrån flera kriterier som:
- Viktbelastning
- Körhastighet
- Fordonets motoreffekt.
- Typ av beläggning
- Utomhustemperatur
- Marktemperatur
- Etc.
Däckets konstruktion och gummiblandningen gör att, genom att isolera de tidigare nämnda kriterierna, varje däcks temperatur ökar olika.
Testet, som utförs i laboratorium, bestämmer hastigheten vid vilken däcket börjar försämras i konstant omfattning.
Resultatet anges med bokstäver som motsvarar:
Bokstäver på sidan | Högsta hastighet före utnötning |
---|---|
A | >185km/h |
B | 160km/h < Test < 185km/h |
C | 136 km/h < Test < 160 km/h |
Dessa tester och index kan tyckas överflödiga när det finns andra som t.ex. EU-märkningen eller hastighetsindex för däck. Det används fortfarande för alla typgodkännanden i USA och av många europeiska användare som aldrig får för mycket information om sina däck.