Standarden för ett punkteringssäkert däck kräver att det går att köra 80 kilometer med en hastighet av 80 km/h när däcket är tomt. GRIP500 har hundratals punkteringssäkra däck i lager av alla märken och dimensioner till lägsta pris. Fraktfritt fr.o.m. två däck.
Punkteringssäkra däck har en speciell märkning på sidan beroende på till verkare:
Goodyear | ROF EMT |
Hankook | HRS |
Michelin | ZP |
Bridgestone | RFT EXT |
Continental | SSR |
Dunlop | ROF DSST |
Kumho | XRP |
Toyo | TRF |
Nokian | RSI |
Är punkteringssäkra däck mindre bekväma?
Punkteringssäkra däck har förstärkt sida för att klara bilens vikt trots avsaknad av luft. Däcket är med andra ord styvare än ett klassiskt däck. Teoretiskt är de mindre bekväma, men det är svårt att märka.
Är MOE-däck punkteringssäkra?
Nej, de är inte typgodkända som punkteringssäkra.
Men, MOE-däck kan köras utan luft men sidan är mindre förstärkt än däck som är typgodkända som punkteringssäkra.
Varför? Det handlar om ett specialkrav från Mercedes-Benz för att de ska kunna utrusta sina bilar med däck som kan köras med en punktering utan att detta påverkar komforten.
Är punkteringssäkra däck tyngre?
De är något tyngre än klassiska däck p.g.a. den förstärkta sidan.
Kan punkteringssäkra däck monteras på alla bilar?
Nej, bara på fälgar typgodkända för punkteringssäkra däck. Däremot kan man montera vanliga däck på fälgar för punkteringssäkra däck.
Ökar bränsleförbrukningen med punkteringssäkra däck?
Punkteringssäkra däck är något tyngre, vilket ger en något högre bränsleförbrukning, men den är bara teoretisk, eftersom det i verkligheten är svårt att konstatera skillnader i förbrukningen.