Lufttryck som rekommenderas av tillverkaren hittar du i instruktionsboken eller på dörrstolpen på förarsidan. Beroende på tyngdfördelningen i bilen kan trycket skilja mellan fram- och bakdäck. Lasten påverkar även det rekommenderade trycket: ju tyngre last, desto högre lufttryck.
Lufttryck med kalla däck:
Helst ska du kontrollera och justera lufttrycket när däcket är kallt, eftersom däcket blir varmt när du kör ökar det trycket. Om du fyller på luft när däcket är kallt, fyll på till det tryck som rekommenderas av biltillverkaren.
Lufttryck med varma däck:
Lufttrycket som anges av tillverkaren gäller när däcket är kallt och bilen står stilla. När däcken svalnar efter användning, sjunker trycket med cirka 0,3 bar. Därför fyller du på med 0,3 bar för mycket när däcket är varmt för att få rätt tryck.
På vintern:
Du kan fylla på med 0,2 bar för mycket vid vinterförhållanden, eftersom kylan minskar trycket i däcken.
På hög höjd:
Ingen ändring behövs. Kylan som minskar trycket i däcken, kompenseras med höjden, som ökar trycket. De två effekterna tar ut varandra.
På motorväg:
Du kan öka trycket 0,3 bar om du ofta kör långa sträckor på snabba vägar. Det hjälper däcket att bättre stå emot krosseffekten på slitbanan p.g.a. det ökade antalet rotationer per minut i hög hastighet. Den här rekommendationen är speciellt viktig för de som älskar höga hastigheter.