Vad betyder EU-märkning av däck?

Det är inte enkelt att köpa däck! Många faktorer måste tas med i beräkningen eller påverka valet när däcken ska bytas.

Det är svårt att göra upp en uttömmande lista med kriterier som kan påverka dig när du ska köpa däck. Därför listar vi bara några exempel som:

  • Betydelsen av varumärket för dig.
  • Den typ av bil du kör
  • Körförhållanden (våt eller torr väg, rak väg, bromsning, hög hastighet, slitage, grepp, drivning, osv)
  • Din däckbudget
  • Säsong

Europeiska lagstiftare har försökt standardisera och reglera tre huvudkriterier (universella) som kan hjälpa dig att lättare hitta i däckdjungeln med olika erbjudanden och prestanda för däck.

Målet är att konsumenten och användaren av ska ha tillgång till faktiska kriterier för att kunna bedöma däckens prestanda.

Vill du veta allt om EU-märkning av däck?

Definition

EU-märkningen av däck har fastställts genom förordning EG 1222/2009 av Europeiska kommissionen 2008. Den trädde i kraft 1 november 2012. Den innebär att objektivt mäta däckets prestanda utifrån tre grundläggande kriterier:

  • Miljökriterium -> mäts genom drivmedelseffektivitet
  • Kriterium för säkerhet under körning -> mäts genom bromssträckan på vått underlag
  • Kriterium för komfort vid användning -> mäts genom buller

Dessa kriterier är standardiserade just för att undvika prestandavariationer baserat på mätningsmaskiner som används, hastigheter och fordon som används i tester, temperatur och typ av underlag och alla andra faktorer som kan påverka resultatet.

Resultaten baseras på däcktillverkarnas deklarationer. Kontrollorganen kan vara på landsnivå eller på EU-nivå.

Vad är syftet med EU-märkning av däck?

Det första målet med denna etikett är att ge konsumenterna större klarhet om däckets faktiska prestanda, och därigenom undvika marknadsföringsknep och andra varumärkesbilder av produkterna.

Det andra målet är att uppmuntra däcktillverkare att producera bättre miljökvalitetsdäck, som är säkrare och bekvämare för användarna.

Vilka däck omfattas av EU-märkningen?

Alla nya däck till personbilar, lätta lastbilar och lastbilar tillverkade efter 01/07/2012 måste genomgå test för EU-märkning.

Bara däck till motorcyklar, fyrhjulingar, regummerade däck, terrängdäck, tävlingsdäck, veteranbilsdäck, nödhjul och dubbdäck behöver enligt lag inte testas. Endast ovanstående däck kan alltså säljas utan EU-märkning.

Hur ska man tyda EU-märkningen av däck?

Målet med att skapa en etikett är att med hjälp av använda färger och värdestegar enkelt visa ett däcks prestanda.

EU-märkning av däck

Bakom dessa symboler, färger, noteringar och värdeskala, är det få användare som i slutändan vet vad dessa test och resultat betyder.

Vad är rullmotstånd (även kallat bränsleförbrukning)?

Drivmedelseffektiva däck

Ett däcks rullmotstånd motsvarar den energimängd däcket förbrukar vid kontakt mot underlaget. Man kan tänka på att ett däcks rullmotstånd använder 20 till 30 % av bilens energi.

Testet består alltså av att mäta:

  • i testbänk (maskiner typgodkända av EU)
  • under identiska förhållanden (däckstorlek, hastighet, effekt, vikt, temperatur)

ett däcks bränsleförbrukning vid en hastighet på 100 km/tim

Klassificeringen delas upp i sex kategorier från bokstaven A till G.

Skillnaden i klassificering mellan två bokstäver motsvarar en förbrukning av cirka +/- 0,1 liter per körda 100 km.

T.ex. förbrukar ett däck som fått klassificeringen A, när det gäller bränsleförbrukningen, cirka 0,5 liter per 100 kilometer mindre än ett däck med klassificeringen G med identisk användning.

Hur mäts greppet vid bromsning på vått underlag?

Däckets bromsning på vått underlag

Det är bra att mäta ett däcks säkerhetsegenskaper under svåra förhållanden. Under testet mäts bromssträckan vid en nödbromsning i 80km/tim på våt väg.

Antalet meter från det att föraren trampar på bromsen till det att bilen stoppar mäts och antecknas på etiketten.

En bil med klassificeringen A har en bromssträcka på mindre än 28 m. Kategorierna D & G används inte.

Här följer en tabell med skillnaden i bromssträcka per kategori:

Bromsning på vått underlag Bromssträcka Skillnad i meter mellan klassificeringen och « A »
A 28 mter
B 31 meter +3 meter
C 35 meter +7 meter
D
E 40 meter +12 meter
F >46 meter >+18 meter
G

Om man tar ett övergångsställe i staden (3 meter), betyder det att en bil med klassificeringen A för bromsning på våt väg stannar motsvarande sex övergångsställen innan en bil med klassificeringen E stannar.

Bromssträcka per däckkategori

Hur mäts bullret ett däck genererar?

Däckbuller

Ett däck som rullar avger buller. Bullret är luft som passerar mellan däcket och marken och friktionen mellan marken och däcket.

Testet utförs i testbänk, där bullret registreras och mäts.

Resultatet anges i decibel (dB) och visas med tre ljudstaplar på bilden på etiketten.

Olika typer av buller:

Stapeln som visas på bilden Buller i dB
1 stapel =<67dB
2 staplar Mellan 67db och 71dB
3 staplar Mellan 72db och 76dB

Var hittar man EU-märkningen på däcken?

Däcketiketten ska vara synlig för bilister och köpare före, under och efter köpet.

Innan du köper däck:

På försäljningsstället: däckåterförsäljaren är skyldig att i sitt showroom och lager se till att etiketterna är synliga. Om etiketten lossnar från slitbanan, ska den genast ersättas med en ny.

Online: webbplatsen är skyldig att på sökresultatsidorna och på varje produktblad visa resultat och visuell märkning för varje däck som är till försäljning och som berörs av märkningen.

Etiketten är standardiserad (storlek, teckensnitt, färgsättning).

Efter att du köpt däck:

På fakturor för däck som köpts online och i butik ska finnas uppgift om storlek, märke, profil, liksom anteckning om de tre uppgifterna som utgör EU-märkningen.

Vilka begränsningar har den europeiska däckmärkningen?

Etiketten har gjort det lättare att se däckens prestanda. Däcketiketten har även gjort det lättare för konsumenten att jämföra olika däck.

Däremot är etiketten begränsad till tre kriterier. När en tillverkare utvecklar nya produkter, grundas beslutet på mer än 30 objektiva och subjektiva kriterier som: bromsning på torr väg, bromsning på snö, undanmanöver i låg hastighet, undanmanöver i hög hastighet, körkomfort, livslängd, grepp på torr väg, grepp i snö, is...

Om etiketten globalt är en bra indikator för sommar- och året-runt-däck, är den inte anpassad för vinterdäck.

Vilka är skillnaderna mellan den europeiska däckmärkningen och amerikanska UTQG?

Både den europeiska märkningen och den amerikanska UTQG har som mål att hjälpa konsumenten välja rätt. Däremot är både testkriterierna och mätmetoderna olika.

Det går alltså inte att i verkligheten jämföra dessa två system.

Fortsätt surfa utan att acceptera >
Om cookies och andra spårare
Grip500.se (GRIP500) och dess partner (Google, Hotjar, Microsoft) använder cookies och andra spårare (webblagring) för att säkerställa att webbplatsen fungerar korrekt, underlättar din navigering, utför statistiska mätningar och anpassar dess reklamkampanjer. Cookies och andra spårare som lagras på din enhet kan innehålla personuppgifter. Vi placerar inte heller någon cookie eller annan spårare utan ditt fria och informerade samtycke, förutom de som är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera. Vi lagrar ditt val i sex månader. Du kan när som helst dra tillbaka ditt samtycke genom att gå till sidan cookies och andra spårare. Du kan välja att fortsätta surfa utan att acceptera cookies eller andra spårare. Vägran hindrar inte tillgång till tjänsterna GRIP500. För ytterligare information hänvisar vi till sidan för cookies och andra spårare.
Anpassa cookies
LiveChat
Ett fel har inträffat, vänlig försök igen eller kontakta oss om felet kvarstår